четвртак, 27. јануар 2011.

Cover 2/Tampa 2 pravila u pas igri

U proteklim tekstovima smo napravili malo detaljniji uvid u filozofiju 4-3 odbrane, objasnili termin tehnike (tech), kao i analizirali principe Cover 2/Tampa 2 zone. Razjasnili smo da se ova odbrambena filozofija zasniva na tome da igrači kontrolišu po jednu rupu i da se na taj nači drastični uprošćuje i ubrzava igra. Na taj način smo približili i osnovne principe igre protiv trčanja. A šta je sa pas igrom? E to će biti tema ovog teksta.

Za početak da bi svima bilo jasno kako ćemo analizirati aspekt odbrane pasa moramo da objasnimo numeraciju hvatača u napadu. Kao što svi znamo, pored QB na terenu se u svakom trenutku nalazi još 5 igrača koji smeju da učestvuju u hvatanju ili nošenju lopte. Da sad ne bi ulazili u sve moguće kombinacije na ovu temu koristićemo klasičan primer, 2 WR, RB, FB i TE. U pogledu odbrane pasa treba imati u vidu i to da bi lakše parirali sve prefinjenijim napadačkim formacijama i akcijama usaglašen je sistem numeracije potencijalnih hvatača. Oni koji se bave i interesuju za napad uglavnom koriste za obeležavanje napadača termine X, Y, Z, H  i tako dalje. Ovakav sistem obeležavanja može dovesti do toga da odbrambeni igrači počnu previše da razmišljaju a to znači da automatski igraju sporije i nesigurnije. Zato je i ovaj sistem uveden da bi mogućio igračima odbrane da ne razmišljaju previše koji se od protivničkih WR i gde postavio.

Ovim sistemom prvo ćemo napadačku formaciju podeliti na pola, tako što ćemo povući zamišljnu liniju koja seče LOS i centra u OL pod pravim uglom. Na taj način smo dobili dve polovine napadačke formacije, možete ih nazvati leva/desna ili jaka/slaba. Nakon toga numerišemo svakog potencijalnog hvatača tako da igrač koji je najudaljeniji od lopte na jednoj strani dobija #1, sledeći #2 i tako dalje. Isto važi i za suprotnu stranu. Naredna slika će mi poslužiti kao primer:


Kao što vidite na primeru ako bi gledali na tzv. jaku stranu, Z hvatač je #1, TE ili Y je #2 dok je FB #3. Na slaboj strani X hvatač je #1 a H je #2. Na prvi pogled ovo izgleda jednostavno ali podsetimo se da je odbrana koju igramo zonska što podrazumeva da odbrambeni igrače brane određeni prostor/zonu a ne čoveka. Ukoliko bi napadači izveli neko ukrštanje i zamenili mesta tokom akcije moglo bi doći do totalne konfuzije u odbrani. Zato treba insistirati prilikom objašnjavanja i uvežbavanja bilo koje zonske odbrane da se brani određeni prostor. Posebno obratiti pažnju na to, naročito kod mlađih igrača, da ih pojedine kretnje napadača ne zbune i tako ih navedu da naprave grešku. Evo najprostijeg primera:



Šta vidimo na ovoj slici? Po započinjanju akcije napadači su izvršili neka ukrštanja i sada su u totalno drugoj poziciji. Vidimo da je H koji je bio #2 na slaboj strani svojom kretnjom postao #1 a da je X od #1 postao #2. Isto važi i za jaku stranu samo što je na ovoj slici napravljena greška. Naime nije obeležen Y koji je bio #2 ali je svojim kretnjom u stvari postao #1, Fje od #3 postao #2 a Z je prestao da bude #1 i postao #3.
Nadam se da ste shvatili ovaj princip jer nam sada predstoji da predstavimo odgovornosti pojedinih pozicija u Cover 2/Tampa 2 zoni.

Cover 2 zona izgleda ovako:


Dok se Tampa 2 malo razlikuje i izgleda ovako:



Vidimo razliku u odgovornosti MLB u Tampi 2 u odnosu na Cover 2.

Prostor za koji su zaduženi CB se zove FLAT zona, ona se prostire od aut linije do brojeva. OLB su zaduženi da pokriju CURL zonu ona se nastavlja na FLAT zoni i prostire se od brojeva do hašmarkova na toj strani terena. MLB ima zadatak da pokrije HOOK zonu koja se nalazi između hašmarkova na obe strane terena, takođe u Tampa 2 zoni on je zadužen za pokrivanje prostora između dva S koju neki zovu DEEP HOOK ili je tretiraju kao MIDDLE 1/3. Dva S su zadužena za DEEP 1/2 svako na svojoj strani terena.

Kao što rekosmo, da bi parirali današnjim napadima koji su sve bolji i bolji, morate prilagoditi igru vaše odbrane novim zahtevima. U modernom AFu retko se igra standardna zona (SPOT DROP) gde svaki igrač ode u svoju zonu i pasivno posmatra QB čekajući da ovaj uputi loptu nekom od WR. Sve više se koristi princip PATTERN READING tj. čitanja kretnje hvatača. Ovaj metod zahteva dosta učenja i uigravanja ali kada se savlada donosi mnogo jaču i bolju odbranu pasa nego tradicionalni princip.

Cover 2/Tampa 2 je relativno jednostavna za igranje. Počevši od LB. OLB  će otići u svoju zonu (CURL) ukoliko na njihovoj strani nema drugog WR (TE se ovde ne računa). Ukoliko ima 2 WR na njegovoj strani OLB ima zadatak da onemogući tom hvataču da uđe u sredinu ove odbrane nego da ga natera da ide na spolja. MLB će uraditi isto sa TE ne davši mu da uđe u sredinu već samo da ide na spolja. Suštinski želimo da LB pokrivaju hvatače tako da budu u nivou njihovog unutrašnjeg kuka. LB moraju da brane prvo trčanje. To znači da će oni uglavnom juriti za hvatačima. Ovakva kretnja ih postavlja između QB i WR. Ovo je ono što želimo jer onda svi pasovi moraju da idu preko LB. Na taj način lopta mora da ostane u vazduhu duže a to daje vremana S da odreaguju na taj pas. CB rade suprotno od LB. Oni pak žele da sve drže unutra. Oni se trude da sačekaju i usmere WR ka unutrašnjosti dok bi oni ostajali spolja. Ovim potezom oni u vidokrugu imaju i WR i QB. Ako lopta nije izbačena na trećem koraku koji QB napravi oni odmah sprintaju dublje trudeći se da tako reći sabiju prostor u koji bi potencijalan pas bio bačen. Kao što možete da zaključite filozofija Cover 2/Tampa 2 ja da se sve usmeri ka S koji su postavljeni duboko na hašmarkovima. Morate sve WR da zadržite sa spoljne strane hašmarkova. Ne brinite za kratke pasove. Kod kratkih pasova odbrana mora da opravda svoju brzinu i agresivnost i da se roji oko igrača sa loptom u nameri da ga kazni ili preotme loptu da bi on sledeći put dobro razmislio pre nego što uhvati loptu.
Dve najosetljivije pozicije za kvalitet ove zone su CB i LB. Sada ćemo prikazati principe po kojima bi oni trebali da igraju da bi adekvatno savladali sve izazove koje pred njih može da stavi jedan napad.
Pravila OLB:
Postavlja se tako da njegova spoljna noga bude naspram unutrašnje noge hvatača #2 (inside). Njegov zadatak je da preusmeri #2 na oko 7 jardi po mogućstvu ka spolja i da ga isprati do 10-12 jardi. Na otprilike 8 jardi očekujte promenu pravca hvatača. Trenirajte OLB tako da čitaju kretnju #2 i #1. Ali moramo da poštujemo principe, OLB prvo motre na trčanje tek onda pas. Ukoliko je pas kuda je krenuo #2!?
Spolja - napravi kontakt i poremeti kretanje #2, odmah reaguje i pokušava da presretne #1 ukoliko je i on krenuo ka unutra, ukoliko toga nema povlači se u svoju zonu na 10-12 jardi.
Unutra - napravi kontakt i poremeti kretanje #2, obavesti MLBa i prepusti ga njemu, obrati pažnju na #1 ako dolazi unutra, ukoliko toga nema povlači se u svoju zonu na 10-12 jardi.
Vertikalno - napravi kontakt i poremeti kretanje #2, pokriva ga 1 na 1 tako što ga prati uz unutrašnji kuk.

Trenirajte LB da kada vide da je pas akcija u pitanju, moraju da stignu što pre na dubinu od 12-15 jardi jer je poenta da se sve dešava ispred njihovih očiju (LB je mnogo lakše da reaguju ka napred).

Mnogi od trenera koji propagiraju ovu zonu slažu se oko jedne stvari, nije bitno šta S rade već šta CB rade da bi im pomogli. CB pokrivaju FLAT zonu ali samo, ponavljam samo, ako neko od hvatača uđe u njegovu zonu. On prati #1 dokle god neko ne ugrozi njegovu zonu. Znači ako #1 i #2 krenu vertikalno, S motri više na #2 jer zna da ima pomoć CB na #1. Ukoliko #3 uđe u FLAT zonu to onda pravi problem ali kao što rekosmo dozvolićemo kratke pasove i onda koristiti brzinu odbrane da bi oborili hvatača i pokušali da izforsiramo grešku. Ovako bi Cover 2/Tampa 2 trebala da funkcioniše. Što se tiče CB njihova pravila su sledeća:

Pravila CB:
CB prisiljavaju da #1 krene ka unutra, da bi imali pogled na QB. Ako neki hvatač uđe u njihovu zonu onda oni puštaju #1 i ostaju u svojoj zoni. Ako niko ne krene u njihovu zonu oni nastavljaju da prate #1 u dubinu. Ovo primorava da pasovi ka #1 budu teledirigovane putanje koje su dugo u vazduhu što omogućava S da  odreaguju. Ako bi pak napad odlučio da pusti #3 da ode u FLAT zonu to pravi problem ali onda samo 5 ljudi štiti QB.
CB mogu da igraju na dva načina:
1. CB čitaju #1 i #2 - ako #2 krene ka spolja CB prelazi na #2 i ostavlja #1. Ukoliko #1 i #2 krenu vertikalno on ostavlja svoju zonu i pušta da OLB pokupi eventualno pas ka #3 u toj zoni. Snaga ovog načina je zaustavljanje dve vertikalne rute. Slabost je ako se #1, #2 i #3 otvore ka spolja tada CB mora da odbrani najdublju rutu što ostavlja bar jednog hvatača slobodnog.
2. CB čuva svoju FLAT zonu - CB čuva svoju zonu i gleda da neko od hvatača ne uđe u nju. Ovo ostavlja OLB u CURL zoni. Snaga ove varijante je u tome što eliminiše prethodni problem da se #1, #2 i #3 otvore ka spolja. Slabost je, pretpostavljate, odbrana kada #1 i #2 odu vertikalno.

Pravila MLB:
Što se tiče principa igre MLB u Cover 2 i Tampa 2 oni se malo razlikuju. Osnovna pravila su suštinski ista, razlika je u tome što se u Tampa 2 MLB povlači dublje u zonu i prelazi iz HOOK zone, koju igra u Cover 2, u DEEP HOOK ili kako je opet neki zovu DEEP 1/3, koju igra u Tampa 2. MLB se na početku akcije fokusira na FB. Ono što MLB mora da utvrdi je da li je u pitanju trčanje ili pas. Kada je utvrdio da je u pitanju pas akcija, tek onda se povlači u svoju zonu ili čita kretnje hvatača svojstvenih PATTERN READ principu. Situacije u kojima će se najčešće naći su sledeće:
1. Ukoliko se u napadačkoj formaciji nalaze FB i RB onda se MLB otvara prema hvataču #2. Ako #2 krene vertikalno, pokriva ga tokom cele akcije. Ako #2 ode spolja ili plitko unutra MLB se odmah postavlja i očekuje ukrštajuće rute.
2. Ako je napad u 2x2 (2 WR levo i 2 WR desno), MLB zna da mora da brani svoju duboku zonu. Prvo mora da utvrdi da li je trčanje/pas. Kada pročita pas akciju otvara se prema širem delu terena i sprinta duboko u svoju zonu.
3. Ako je napad u 3x1 (3 WR na jednoj i 1 WR na drugoj strani), MLB ih čita od unutra ka spolja. Ukoliko je pas akcija, MLB ima zadatak da isprati #3 ako ovaj ide vertikalno. Ako #3 ode spolja ili plitko unutra, odmah gleda i preuzima #2 ako on ide vertikalno ali bez širenja svoje pozicije (ostaje u sredini formacije). Ukoliko bi #2 istrčao neku od ruta ka unutra (BEND, DIG) dolazi pravo na MLB. Ako se desi da #2 i #3 odu spolja takoreći nestanu MLB onda mora da se postavi i čeka ukrštanje. U ovom slučaju nije potrebno da se povlači u svoju zonu jer bi bio preduboko.


Cover 2/Tampa 2 se može igrati na razne načine. kao što ste videli potrebno je da poznajete kvalitete svojih igrača i da se odlučite za onu za koju smatrate da može izvući maksimum iz njih!

Нема коментара:

Постави коментар